Köpvillkor, hantering av personuppgifter & produktinformation

Betalning

Hos Vintagefabriken kan du välja att betala med kort, faktura eller Swish. Vi har avtal med Klarna som erbjuder säker betalning med kort, Swish och faktura på internet. Du kan också ladda ner deras app för smidigare betalning. Handlar du utanför Sverige betalar du även där med Klarna och då gäller kortbetalning.

Klarna Faktura

Av miljöskäl skickas fakturor ut som Efaktura via mail alternativt i Klarnas app. Det är därför viktigt att ange rätt mailadress samt titta i skräpposten då och då om fakturan inte dyker upp i samband med att du blir aviserad om din försändelse. Fakturan aktiveras i samband med att varan skickas, ej i samband med leverans.

Privat Policy (GDPR)

När du handlar hos oss på Vintagefabriken, anger du personuppgifter som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Dessa uppgifter behöver vi för att bland annat kunna leverera din beställda produkt till dig korrekt. Personnummer krävs vid fakturaköp. Personuppgiftsansvarig är by MGM AB, Org.nr: 559416-3429, som behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Vi säljer eller byter aldrig personuppgifter med andra företag i maknadsföringssyfte. Vissa personuppgifter lämnas till våra leverantörer för att kunna fullfölja våra leveransåtaganden mot dig som kund. När du som kund har lämnat ditt samtycke till by MGM AB, används dina personuppgifter för till exempel nyhetsbrev och erbjudanden från oss. Du har rätt att på begäran ta del av de uppgifter som vi lagrar om dig. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta, åligger det oss att rätta till felet. Du kan när som helst återkalla ditt samtyckte eller begära att vi ska radera dina uppgifter. Det innebär att du har rätt att dina personuppgifter tas bort om det inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Kontakta oss då på info@vintagefabriken.se.

Priser & Fraktkostnad

Alla priser som anges i webbshoppen är inklusive moms och exklusive frakt. Vi har en fast fraktkostnad på 99 SEK, men handlar du för över 1500 SEK erbjuder vi fri frakt! Vid köp utanför Sverige är fraktkostnaden minimum 180 SEK, men kan variera något på grund av paketets vikt och volym. För information om returer och returfrakt, se nedan under rubriken Retur.

International Shipping within Europe

We happily ship your order to an adress within the EU. We accept AMEX, VISA/Master Card via Klarna. The standard shipping is 180 SEK but it can be more depending on the weight and/or volume of the product. We will adjust this afterwards if necessary but always let you know in advance. If you live in a country outside the EU and want to make a purchase, please contact us and we will see if we can arrange with payment and delivery.

Leveranstid

Vår leveranstid är normalt mellan 5-7 arbetsdagar. Självklart kan vi prioritera beställningar som är brådskande, enklast är då att kontakta oss på info@vintagefabriken.se så försöker vi lösa det!

Under sommaren och andra längre ledigheter kan leveranstiden bli upp till 10 dagar.

Vissa av våra varor är beställningsvaror och kan ha leveranstider upp till en månad. Läs noga produkttexten så att du vet vad som gäller för just din beställning. Har du köpt flera produkter i samma beställning kommer dessa att skickas först när alla varor finns i lager.

Leveranssätt

Vi  använder oss av Fraktjakt och DHL för leverans av våra varor. Din beställning kommer till ditt närmaste utlämningställe och du får en sms-avisering när den anlänt (om den är för stor för att rymmas i brevlådan) om du angivit telefonnummer vid ordertillfället. I annat fall kommer avisering på mailen, så håll koll på den samt i skräpposten om du inte blir aviserad inom en vecka från att du har lagt din beställning. I annat fall, kontakta oss så hjälper vi dig att spåra ditt paket!

Emballage

Vi på Vintagefabriken månar om miljön och återanvänder emballage från våra inkommande leveranser – i möjligaste mån -, till exempel kartonger, bubbelplast, wellpapp och utfyllnadsmaterial. Vi använder dock aldrig skadat emballage som kan äventyra varan i frakten. Ser paketet skadat ut vid leverans och detta har påverkat varan inuti, se till att ta en bild på paketet, gärna innan du packar upp varan, för att vi enklare ska kunna göra en reklamation hos fraktbolaget. Vänligen återvinn emballaget på korrekt sätt när du har packat upp din vara så hjälps vi åt att värna om miljön!

Retur & Ångerrätt

Vi på Vintagefabriken tycker att det är viktigt att du som kund tänker igenom ditt köp noggrant både en och två gånger innan du går vidare med din beställning. Alla webbshoppar belastar miljön och vi vill därför i den mån det går undvika att uppmuntra till snabba och ogenomtänkta spontanköp som leder till lika snabba returer eftersom att dessa bidrar till onödiga transporter och utsläpp. Våra produkter är noga utvalda av oss och när det kommer till vintage är vi av den uppfattningen att en vintagevara inte behöver vara helt perfekt – att det är charmen med preloved och gamla ting och att detta är fint på flera plan – inte minst för vår planet!

Men, ibland blir det ändå inte som man har tänkt sig och självklart har vi enligt Distanshandelslagen 14 dagars ångerrätt på alla våra varor. Detta gäller från och med dagen då du hämtade ut din vara. Villkoret är att produkten returneras i säljbart skick och i oförstörd förpackning när en sådan finns. Skulle vi bedöma att varan har påverkats negativt under tiden den har varit i dina händer, har Vintagefabriken rätt att ta ut en avgift för värdeminskningen som detta medfört. Vid retur är det mycket viktigt att meddela oss via mail innan försändelsen går i retur inom dessa 14 dagar för att returrätten ska gälla. Vid retur står kunden för fraktkostnaden. Vintagefabrikens erfarenhet är att det är mer förmånligt för kunden att ordna frakten själv, du behöver skicka paketet med ett spårbart alternativ för att vi ska kunna hämta ut det. Vi kan hjälpa till att ordna med fraktsedel som mailas till dig och skrivs ut för att sedan fästas på paketet om du hellre vill det. Returfrakten baseras på vikt och mått på ordern du önskar returnera. Tyngre och/eller skrymmande varor kostar mer att returnera.

Det är kundens ansvar att emballera produkten väl, fraktskadade varor på grund av dålig emballering godkännes inte och återbetalas ej. Använd gärna kartongen som varan kom i då den är noga vald utifrån varans storlek, för stor eller för liten kartong kan äventyra varan i frakten. När det gäller returer på posters är det mycket viktigt att man hanterar postern varsamt. Vikta kanter och hörn gör att postern är omöjlig att sälja vidare. Returneras en poster i detta skick kan inte återbetalning ske.

Obs! Ej returrätt på reavaror.

Reklamation

Kontakta Vintagefabriken så snart som möjligt via mail (info@vintagefabriken.se) när du önskar reklamera en vara så att vi vet vad reklamationen avser. Är det en reklamation som avser fraktskada behöver vi ha bilder på paketet som det såg ut när du mottog det. Vintagefabriken står för tur- och returkostnaderna vid reklamation.

Återbetalning

Vid retur eller reklamation får du som kund pengarna tillbaka inom 30 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om reklamation och vid retur från den dag vi mottagit din vara. Om du har valt fakturabetalning och fakturan är på väg att förfalla, se då till att betala den till fullo för att inte riskera att få en betalningspåminnelse. Du kommer att bli återbetalad pengarna så snart vi har administrerat din retur minus eventuella fraktavgifter.

Har du betalat med kort sätts pengarna tillbaka på samma kort som du betalade med vid ordertillfället. Har du valt faktura, korrigerar vi fakturabeloppet. Observera att fraktkostnaden om sådan finns kvarstår.

Outlösta paket

Du har upp till två veckor på dig att hämta ut ditt paket hos ombud. Skulle paketet inte hämtas ut inom den tiden skickas det automatiskt tillbaka till Vintagefabriken. Vill du använda din ångerrätt måste du ändå hämta ut ditt paket och göra upp med oss om hur returen ska gå till. Se mer info under rubriken Retur & Ångerrätt. För ej uthämtade beställningar som returneras till Vintagefabriken faktureras kunden 350 kr i en avgift på grund av kostnaden fraktbolaget debiterar Vintagefabriken samt administrativa kostnader. När varorna har kommit tillbaka till oss kontaktar vi dig som kund för att göra upp kring ny leverans, alternativt om du önskar återbetalning efter att vi dragit kostnaderna som nämns ovan. Får vi ingen återkoppling inom en månad tillfaller varorna Vintagefabriken och någon återbetalning är ej längre möjlig. Obetalda fakturor skickas vidare till inkasso. Vi samarbetar med polis vid bedrägeri.

Skicka som present

Vill du skicka din beställning som gåva till någon annan går det fint! Maila oss på info@vintagefabriken.se vem paketet ska skickas till samt adress och mobilnummer för avisering. Glöm inte att ange ordernummer i ditt mail. Vill du dessutom skicka med en personlig hälsning och/eller få din vara inslagen ordnar vi det så gärna!

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella tekniska lagerfel som kan uppstå. 

Om vintage

Eftersom att många av våra varor är vintage säljs de i befintligt skick. Vi kontrollerar alla vintagevaror och skriver ut om vi tycker att det finns en tydlig skavank på varan som påverkar dess utseende. Vi är av den uppfattningen att en vintagevara inte behöver vara helt perfekt, att det är charmen med gamla ting och att preloved är fint på flera plan – inte minst för vår planet!

Tack för att du väljer att handla av oss, vi värnar om våra kunder och du betyder väldigt mycket för oss!

Varma hälsningar
My, Gun & Malin, Vintagefabriken by MGM AB

 

SparaSpara

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara